Leivän terveellisyys

“Leipä on mutkaton vaihtoehto ja paras kuidunlähde. Leipä on helppo ottaa mukaan osaksi päivän ruokailuhetkiä”

Viljasta energiaa

Viljavalmisteet ovat erinomainen energian, välttämättömien ravintoaineiden sekä kuidun lähde. Valtion ravitsemusneuvottelukunnan mukaan viljavalmisteiden suositeltava käyttömäärä on noin 6 annosta naisille ja 9 annosta miehille.

Täysjyväviljan osuus tulisi olla vähintään puolet käytetystä määrästä. Määrät sopivat useimmille kohtalaisesti liikkuville aikuisille. Lisääntynyt aktiivisuus, esimerkiksi urheilijoiden kohdalla, kasvattaa myös suositeltavaa käyttömäärää. Lautasmallia ja säännöllisyyden periaatetta noudattaen viljavalmisteita tulisi nauttia siis lähes jokaisella aterialla.

Vilja on kuitupitoisin kasvis

Kuitupitoinen ruokavalio auttaa painonhallinnassa vaikuttamalla veren sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaan myönteisesti. Päivittäinen kuitusuositus on 25–35 g/vrk. Tämän määrän saamiseksi viljavalmisteita tulisi syödä päivittäin joka aterialla. Viljavalmisteista kannattaa valita täysjyvävaihtoehto, sillä siinä kuitupitoisuus on moninkertainen vastaavaan valkoisesta jauhosta valmistettuun tuotteeseen verrattuna. Täysjyvävalmisteista saadaan myös monia elimistölle välttämättömiä ravintoaineita, kuten vitamiineja ja kivennäisaineista.

Leipä kuuluu päivään

Leivän energialähteiden suhteet ovat lähes identtiset ravitsemussuosituksiin verrattuna. Tiivistettynä leipä ja vilja ovat:

  • edullista energiaa
  • hyviä hiilihydraatteja
  • elintärkeitä ravintokuituja
  • korkealaatuisia kasvirasvoja, hyviä proteiineja sekä tärkeitä kivennäis- ja hivenaineiden saantilähteitä

Terveellinen täysjyvä

Täysjyväviljan terveysvaikutukset on osoitettu lukuisissa tutkimuksissa ja niiden kulutusta suositellaan lisättävän. Täysjyväviljan käytön lisääminen on yhteydessä suolistoterveyteen, pienempään painoindeksiin, veren rasva-arvojen parantumiseen, insuliinin parempaan tuottoon. Lisäksi käyttö vähentää joitakin sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöitä. Mahdollisimman vähän prosessoidun täysjyväviljan käyttö voi lisätä kylläisyyden tunnetta, mikä on tärkeää painonhallinnassa.

Leipä liikkuvalle kansalle

Täysjyväleipä ja viljavalmisteet ovat urheilijan parhaita hiilihydraattilähteitä joka aterialla. Niistä saadaan samalla runsaasti kuitua, vitamiineja ja kivennäisaineita, joita kovassa käytössä oleva keho tarvitsee. Normaalisti leipä kannattaa syödä runsaskuituisena vain juuri ennen liikuntasuoritusta tai pitkäkestoisen suorituksen aikana vähäkuituisena.

Lähde: Leipätiedotus ry

Valikko