Leipää erityisruokavaliota noudattaville

Laihduttajat

Vilja auttaa laihduttajaa, koska:

  • kuitu täyttää vatsaa ja pitää näläntunteen loitolla
  • kuitupitoinen viljavalmiste imeytyy hitaasti ja pitää verensokerin tasaisena
  • vilja on vähärasvaista ja vähentää näin ruoan energiapitoisuutta eli keventää aterian
  • vilja sisältää runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita

Diabeetikot

Diabeetikon ruokavalioon kuuluu runsaskuituisia, hiilihydraatteja sisältäviä ruokia. Hiilihydraatit jaetaan eri aterioille, ja niiden määrä ja laatu valitaan siten, että saavutetaan mahdollisimman hyvä verenglukoositasapaino pitkän ajan kuluessa. Runsaskuituinen ruokavalio auttaa alentamaan päivittäistä ja aterian jälkeistä verenglukoositasoa.

Laktoosi-intoleranssi

Veteen leivottu leipä on laktoositonta. Sitä voi syödä rajoituksetta. Joihinkin leipiin ja leipomotuotteisiin, kuten ranskanleipään, paahtoleipään ja karjalanpiirakoihin käytetään maitojauhetta värin ja rakenteen parantamiseksi. Maitovalmisteita sisältävässä leipäviipaleessa on laktoosia alle 0,5 g eli lähes kaikki laktoosi-intolerantit voivat käyttää sitä.

Vegaaniruokavalio

Leipä ja vilja ovat kasvisruokaa ja vegetaariruokavalion peruspilareita. Ilman niitä kasvisateriasta ei synny kyllin monipuolista ja täyttävää, eikä siitä saada riittävästi energiaa ja ravintoaineita. Viljavalmisteet tuovat ruokavalioon hiilihydraattien ja kuidun lisäksi hyvänlaatuisia proteiineja kudosten uudistumista varten. Viljan monet B-vitamiinit pitävät hermoston kunnossa. Viljasta saadaan myös runsaasti rautaa, kuparia, mangaania, magnesiumia ja sinkkiä.

Vähemmän suolaa

Enintään 0,8 painoprosenttia (0,8 %) suolaa sisältävän ruokaleivän pakkausmerkinnöissä voidaan käyttää “vähemmän suolaa” tai “vähennetty suolaa” -merkintää. Näkkileivän ja hapankorppujen vastaava raja on 1,1 painoprosenttia (1,1 %).

Lähde: Leipätiedotus ry

Valikko